Aloitetaan uusi elämä ja mennään salille…tekemään mitä?

Muutamia asioita joita saliharrastuksen aloittaneen kannattaa pohtia jotta homma ei tyssää helmikuun loppuun. Älä sinä  kompastu näihin virheisiin.

Puuttuu tavoitteet

Tuli tammikuu ja jälleen uuden elämän aloitus. Mennään salille koska näin on kavereille tutuille ja sukulaisille kovaan ääneen uhottu. Mutta unohdettiin kenties tehdä selkeät tavoitteet mitä kohti treenataan. Ehkä jopa on tarve tehdä myös välitavoitteita jotka motivoi sinua eteenpäin.Ymmärretään myös että kova työ palkitaan mutta mitään ei tapahdu ilmaiseksi. Riippuen toki lähtötasostasi hyvään fyysiseen kuntoon vaaditaan monta tuntia hikeä ja päättäväisyyttä. Oikotietä ei valitettavasti ole vielä keksitty!

Valmentaja

Ollaan käyty salilla jo kenties muutama kuukausi mutta koko ajan on sellainen olo että mitähän tekisi ja mihin laitteeseen seuraavaksi pääsisi istumaan että edes näyttäisi tekevänsä jotakin. Suoritus tekniikatkin tuntuu olevan hiukan hakusessa mutta tehdään samoin kuin vierus kaverikin, ehkä se menee sinne päin. Mietitään mikä mättää kun kehitystä ei tule ja motivaatio alkaa hiipua.

Tapaa kuntosalin valmentaja ja sovi hänen kanssaan saliohjelma joka räätälöidään juuri sinua varten, sinun tavoitteillesi sopiva ohjelma ja käykää liikkeet ja tekniikat yhdessä läpi. Huomaat kuinka salilla käyminen saa aivan uuden merkityksen kun tietää mitä sinne ollaan menossa tekemään. Salilla käyminen alkaa tuntua pikku hiljaa treenaamiselta.

Alkulämmittely

Ei tarkoita 30min juoksumatolla hikoilua jossa olet jo ihan suotta väsyttänyt itsesi vaikka varsinainen treeni on vasta edessä päin. Lämmittelyyn riittää 5-10min. Itse suosin tulevan treenin kohderyhmän lihasten lämittelyä esim kuminauhoilla tai pienillä painoilla tehtäviä harjoitteita. Mm. ennen jalkatreeniä käytän foam rolleria lämmittelysarjojen välillä.

Tärkeintä toki on ,että  se lämmittely tulee kuitenkin tehtyä eikä mennä ns. suoraa asiaan. Pienennetään mm. loukkaantumis riskiä melkoisesti. Lihas myös alkaa ottamaan treeniä paremmin vastaan lämpimään lihakseen.

Liian pitkät sarjat

Erityisesti naiset kuvittelee, että lihakset kasvaa kun hinkutetaan lonkanloitonnus laitteessa sen 100 toistoa. Hyvä laite sekin mutta ei välttämättä lihaksen kasvatukseen. Kumpa ne lihakset oikeasti kasvaisikin vain pelkällä salilla ”käymisellä”.

Pelätään tehdä vapailla painoilla massaliikkeitä. Moninivel liikkeet ovat parhaita liikkeitä kuormittamaan kehoa.

Kovalla intensiteetillä vaan täytyy oppia treenaamaan. Mennä sinne epämukavuus alueen ulkopuolelle ja kiusata lihaksistoa mahdollisimman monipuolisesti. Se pirulainen kun pyrkii tottumaan samaan rasitukseen mahdollisimman nopeasti joten on oltava sitäkin ovelampi ja pyrittävä antamaan jatkuvasti uutta ärsykettä.

Ja ennen kaikkea oppia treenaamaan lihasta ei liikettä.

Suosittelisin ,että aloittelijat mahdollisimman pian pois pelkkien laitteiden kimpusta ja siirtyminen vapailla painoilla tehtäviin liikkeisiin. Toki varmistaen, että liikeradat ja tekniikat ovat hallussa.

Lihasryhmät

Jotta keho muokkaantuu tasapainossa tulee sinun treenata KAIKKIA lihasryhmiä. Vaikka ne jalat onkin se viikon raskain lihasryhmä niin silti se tulee viikosta toiseen treenata huolellisesti samoin kuin muutkin.

Ruokailu

Syödään aivan liian vähän, liian pitkillä ruokailu väleillä. Pelätään rasvaa kuin ruttoa.Juodaan liian vähän vettä. Mennään salille niin että edellisestä ruokailusta on kulunut luvattoman monta tuntia ja ihmitellään kun ei treeni oikein kulje. Ja palkkarikin jäi kotiin.

Lähes jokainen jolle olen ruokavalion tehnyt on ollut alkuun hämillään kuinka paljon pitää syödä. Sama se onko ollut painonpudottaja tai lihasmassaa hakeva. Kun syö puhdasta ja laadukasta ruokaa sitä saa syödä naapurinkin edestä.

Lihashuolto

Se pirulainen joka sen keksi. Tuntuu tylsältä ja turhalta mutta ilman säännöllistä lihashuoltoa et myöskään tule kehittymään ja ajan kanssa saat osaksesi läjän ongelmia kireiden lihakset myötä.

image

Säännöllisyys

Mulle heti kaikki nyt! Halutaan tuloksia ja heti. Niin se ei kuitenkaan mene. Valitettavasti. Ei myöskään riitä, että salille eksytään aina silloin tällöin kuin kiireiltään ennättää ja muistaa. Kehittyminen ja tavoitteisiin pääsy vaatii säännöllisyyttä, kaikessa. Treenissä, syömisessä, levossa.

Lepo/palautuminen

Jos unet jää jatkuvasti vähälle ja viikonloppuisin veri vetää baanalle et ehdi palautua kunnolla joka hidastaa kehittymistäsi. Myös henkinen kuormitus ja stressi heikentää palautumista.

image (1)

Melkoinen paketti pitää kasassa mutta jokainen joka todella haluaa panostaa omaan hyvinvointiin keksii ja löytää sen ajan. Koska kiire on vain teko syy!

20140906_163159