Kokonaisuus ratkaisee

 
 
 Mitä vaaditaan kovaan fyysiseen kuntoon? Se on paljon muutakin kuin  better bodiesin uudet treeni kamat ja postaus facebookiin salilla ”käymisestä” ja poseista pukkarin peilistä.  Näillä toiminnoilla et vielä pääse huippukuntoon. Tarvitaan päämäärä, tinkimätön asenne, järjetön määrä pitkäjänteisyyttä, iloa ja  intohimoa sitä kohtaan mitä teet jotta saavutat päämääräsi. Sehän ei tarkoita pelkästään sitä, että olisit menossa fitness lavalle. Tavoitteesi voi olla jokin muukin mutta samat asiat pätee siihenkin.  Jotta pääset kovaan fyysiseen kuntoon sinulla pitää olla myös henkinen minä kuva kovassa kunnossa.  Jotta pystyt ylittämään joka ikinen kerta itsesi treeneissä (tai missä tahansa elämän osa alueella) siihen vaaditaan mielen lujuutta, uskoa itseensä. Jos et sinä usko itseesi niin ei sinuun usko kukaan muukaan. Niin kuin sanonta kuuluu” jos et osaa rakastaa itseäsi ei kukaan muukaan osaa”.
Kehonrakennuslajia harrastavat tietävät, että lavakuntoon pääseminen on vaatinut kaikkea tätä ja paljon paljon muuta. Jokainen palikka täytyy olla balanssissa että loppu tulos on vähintäänkin haluttu.
Urheilja tarvitsee toimivan fyysisen harjoitusohjelman. Ilman fiksua suunnittelua matka ei jatku pitkälle kun kroppa sanoo stop. 
Oikeanlaiset suoritustekniikat ja ymmärrys siitä mitä teet ja miksi. Jos treenaat ilman ymmärrystä mitä lihasta edes treenaat kehitys ei ole optimaalista. Keskity siis treenattavaan lihakseen. Panosta supistusvaiheeseen. Tee liikkeet aina tuntumalla! Jos käytät liian isoja painoja jolloin tekniikka pettää ja apuun tulee puolet kehon lihaksista niin pitkällä aikavälillä voi loppua mielenkiinto kun haluttuja tuloksia ei näy. Puhumattakaan loukkaantumisriskeistä.  Jotta kehityt tarvitset siis oikeanlaisen treeniohjelman joka on suunniteltu vain ja ainostaan sinulle ja sinun tarpeisiisi. Jossa on keskitytty sinun tavoitteisiin  ja panostettu  sinun heikkouksiin. Oikeat tekniikat, riittävästi vaihtelua/monipuolisuus, nousujohteiset kuormitukset jotta saavutetaan joka kerta riittävä lihasväsymys.
 
Oikeanlaisen ruokavalio!! Äärimmäinen tärkeä asia. Ilman tätä homma kusee melko nopeasti. Perusasiat: massan kasvatus vaiheessa riittävä määrä kaloreita, riittävästi proteiinia, rasvoja, hiilareita ja vielä oikeaan aikaan, riittävän monta ateriaa päivässä.
Riittävä lepo.Vaikka siellä salilla olisi miten kiva painaa menemään niin kroppa VAATII riittävän määrän lepoa palautuakseen. Jos et palaudu et kehity! Se on sitten yksilöllistä kuinka paljon kehosi lepoa tarvitsee. Toinen voi palautua nopeammin kuin toinen. Eri lihasryhmätkin vaatii eri määrän lepoa palautuakseen. Jos vietät railakasta sinkkuelämää johon kuuluu treenin lisäksi viikonloppu biletys ja kännäys niin tämä ei vie sinua niin kovaan kondikseen kun sinulla ehkä olisi mahdollista päästä. Terveellinen ja tasapainoinen elämä on on perusta sille, että voit palautua seuraaviin treeneihin kunnolla. Stressi, se peikko joka meissä kaikissa joskus asuu. Pitäisi minimoida mahdollisimman pieneksi. Jos elämässäsi on paljon huolia ja stressiä se hidastaa palautumista.
 
Lihashuolto. Tästä ei kai voi koskaan puhua liiaksi. Kovaa treenaavilla lihakset on auttamatta jumissa jos et huolla lihaksiasi auki et pysty pitkään treenaamaan intensiivisesti ja nousujohteisesti. Jos tulokset junnaa paikallaan, vireystaso on huono, palautuminen on liian pitkää on aika tehdä kiireesti asialle jotain. Harvemmin se pelkkä lihas on jumissa vaan myös lihaskalvot. Joka taas kireänä ollessaan estää lihaksen kasvun.
 
Lisäravinteet.Vaikka oikealla ruokavaliolla pääsee melko pitkälle on silti jossain tilanteissa perusteltua käyttää ravinnon TUKENA lisäravinteita. Näitä ovat esim. kasvissyöjät ja tavoitteellisesti treenaavat urheilijat. Mielestäni tärkein lisäravinne on palautumisjuoma. Tämä on ehdottomasti ykkönen. Kakkosena tulee aminohapot. Jo näillä pääsee hyvään alkuun lihaksen palautumisen kannalta  sekä estää katabolian.
 Henkinen hyvinvointi.Ilman tätä et pääse tavoitteisiisi. Jos mieli on maassa se vie energiaasi aivan vääriin asioihin joka on silloin pois sinun jaksamisesta niin treeneissä kun kaikessa tekemisessä. Jos elämässä on jokin asia mikä selvästi ei ole toivottu/aiheuttaa stressiä niin pyri delegoimaan se kokonaan pois tai ainakin minimoimaan. Kun olet saavuttanut päämääräsi muista olla myös itsestäsi ylpeä. Mutta tiedosta kuitenkin, että (Nyyssölän sanoin) tyytyväisyys tappaa kehityksen ;) 
 Nauti siitä mitä teet <3