Mikä ihmeen fascia?

Fasciat, eli lihaskalvot.

Vanha juttu mikä ollaan ”löydetty” viime vuosina. Liikunta alan tämän hetken kovin trendi. Mikä ei ole lainkaan huono asia mutta asia mikä tuntuu taas jakavan kovasti mielipiteitä.   Mielestäni ihmiset panostaa omaan hyvinvointiin tällä saralla aivan liian vähän.  Nousujohteisesti treenaava salihirmu harvoin treeneistä suostuu tinkimään mutta lihashuollosta kyllä. Toisilla se ei kuulu aikatauluun lainkaan. Sitten ihmetellään kun treenataan kovaa mutta ei kehitytä eikä lihas kasva. Yleensä nämä tyypit ei pysty sitomaan edes kengännauhojaan kun istueltaan koska lähes kaikki lihakset kirraa jostain kohti ja alas asti venyminen tuottaa tuskaa.

Fascia on sidekudoskalvo, joka ympäröi ja peittää ja jopa lävistää lihaksia ja muita kudoksia ja elimiä. Fascia mm. yhdistää lihaksesi luihin ja luut toisiin luihin ja  pitää elintesi rakennetta koossa. Parhaiten fascia toimii hyvin nesteytettynä.

Tilannetta voidaan verrata tavalliseen pesusieneen. Kun sieni kuivuu, siitä tulee kova ja hauras. Sen sijaan märkä sieni on joustava ja kestävä: vaikka vääntäisit, venyttäisit tai puristaisit sienen palloksi, se palautuu helposti takaisin alkuperäiseen muotoonsa.

Fascian rakenne on siis  nestemäinen ja hyvin nesteytettynä  fascia on tärkeä osa liikkuvuuttamme. Jos  siis kuivumme, olemme  alttiimpia loukkaantumisille ja vammoille.Fascian kireys aiheuttaa puolestaan elimistöön epätasapainotiloja ja epäsymmetriaa. Lihasepätasapainot johtaa sitten nopeasti kehon huonoon jamaan. Toinen puoli voi tehdä enemmän ja kovempaa työtä kun toinen joten jumitilatkin tulee toispuoleisesti. Kehityksen(kään) kannalta ei kovin suotava tilanne.

Mietipppä että vedät t-paidan helmaa alaspäin toisesta laidasta ja katso, että mitä vastakkaisen kainalon kohdalla tapahtuu. Paita venyy myös sieltä. Toisin sanoen kaikki on yhteydessä kaikkeen. Jos ”t-paita”, eli tässä tapauksessa fascia, on koko ajan venytettynä, niin liikkuminen ei ole varmasti niin hyvää tai esteetöntä, mitä se voisi optimitilanteessa olla. Tämä antaa hyvän kuvan faskian roolista ja sen terveyden merkityksestä.

Jotta juomasi neste pääsisi vaikuttamaan kehoosi, fasciassa pitää olla tilaa. Niin  sisäinen ravitsemus ja nesteytys, kuin ulkoinen käsittely ovat molemmat yhtä tärkeitä, ei ole toista ilman toista. Vaikka kuinka kävisi hierojalla, osteopaatilla ja rullailisi, eivät fasciat siitä kostu, ellei sisällä ole riittävästi nestettä.

Pidä siis huolta kehostasi. Venyttele, syvävenyttele, nesteytä kehoa riittävästi, käy tarvittaessa hierojalla/lymfahoidoissa mutta muista, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tasapainoinen kokonaisuus ratkaisee…tässäkin asiassa!

Sanonta kuuluukin , että olet juuri niin jäykkä kuin sinun jäykin lihaksesi on!

WP_000560